سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر صادر کننده چک فوت کند، تکلیف چیست؟

?

پس از فوت صادر کننده چک، از آن‌جا که صدور چک در زمان حیات و با اختیار صادر کننده انجام شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، وجه چک را به دارنده آن پرداخت کند.

صادر کننده چک?

سند تجاری یک وسیله پرداخت آسان‌تر با ضمانت ‌اجرای محکم‌تر قانونی است. یک‌سری اصول بر این اسناد حاکم است که باعث شده از اسناد عادی متمایز باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع فوت صادر کننده چک می‌پردازیم.

پشت نویسی چک

طبق قانون، گاهی ممکن است چک در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد صادر و یا با امضا پشت آن به دیگری منتقل شود که به این کار در اصطلاح حقوقی ظهرنویسی گفته می‎شود. هنگامی که صادر کننده، در متن چک عبارت «به حواله‌کرد» را خط می‎زند، امکان  پشت‌نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده می‎گیرد. دریافت کننده هم با پذیرش چک موافقت خود را اعلام می‌کند.‏ با خط خوردن عبارت «به حواله کرد» به نظر می‌رسد که شخصیت دارنده چک برای صادر کننده چک مهم بوده و از این راه، نخواسته است وجه چک مزبور، توسط شخص دیگری دریافت شود، بنابراین در صورتی‎که این گونه چک‌ها به دیگری منتقل شود، بانک می‌تواند از پرداخت وجه آن به غیر خودداری کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

صادر کننده چک?

فوت صادر کننده چک

اگر صادر کننده چک، فوت کند بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت و قبل از تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند، چرا که این  تصمیم در زمان حیات وی گرفته شده است.‏ این اقدام حتی در زمانی ‎که چک مدت ‎دار است و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صورت می‎گیرد. بنا به ماده 231 قانون امور حسبی بدهی‌های مدت‌ دار (موجل) متوفی بعد از فوت او به ‎روز می‌شود، بنابراین در این حالت نیز، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده است، با مرگ او بدهی مدت دار او به‎ روز می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سر رسید، وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند. از سوی دیگر به موجب ماده 311 قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید در صورت داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جعل چک چه عواقبی در پی دارد؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟

از کلاهبرداری پانزی چه می‌دانید؟

قانون جدید تصادف در تاریکی

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

?