سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حق حبس مهریه و شرایط آن

?

طبق قانون مدنی زن می‌تواند تا زمانی که مهریه او تسلیم نشده از ایفا وظایفی که نسبت به همسر خود دارد امتناع کند، به این عمل حق حبس در ازدواج گفته می‌شود.

حق حبس مهریه زن?

از جمله تعهدات زن می‌توان به تمکین از شوهر اشاره کرد که در مقابل آن مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می‌شود. به همین دلیل، زمانی که یکی از طرفین از ایفای تکلیف خود امتناع کند، به لحاظ حقوقی طرف مقابل نیز می‌تواند از ایفای تعهدات خود خودداری کند تا طرف مقابل حقوق وی را بپردازد. همین امر سبب شده است که اگر مرد مهریه را نپرداخت، زن بتواند در مقابل از حق حبس خود در عقد نکاح استفاده کرده و از تمکین در برابر شوهرش خودداری کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع حق حبس مهریه زن و شرایط آن می‌پردازیم.

حق حبس

بنا به ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه او حال باشد و این امتناع باعث ساقط شدن حق نفقه نخواهد بود. بر اساس این ماده، در صورتی‌که مرد مهریه زن را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با استفاده از حق حبس خود، از تمکین در برابر شوهر خودداری کند تا شوهر مهریه را به وی بدهد. در صورتی‌که زن از حق حبس خود استفاده کند، علاوه بر اینکه شوهر باید مهریه زن را بپردازد، پرداخت نفقه زن نیز ضروری است و عدم تمکین زن به علت استفاده از حق حبس، سبب از بین رفتن حق نفقه زن در دوران حق حبس نخواهد شد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

شرایط اعمال حق حبس 

  • مهریه حال باشد. طبق قانون مدنی مهریه می‌‎تواند کلی، جزیی، حال یا با وعده باشد. (مهریه حال مهریه‎‌ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که پس از عقد هر زمانی که بخواهد، آن را مطالبه کند.)
  • اگر مهریه مدت‌‎دار باشد زمانی زن حق مطالبه آن را دارد که مدت مذکور سپری شده باشد و چون از زمان عقد نکاح مرد می‌تواند اجرای وظایف همسر را درخواست و زن نمی‌تواند از این حق خود استفاده کند.

حق حبس مهریه زن?

موارد اسقاط حق حبس

به موجب ماده 1086 قانون مدنی، در دو صورت حق حبس ساقط می‌شود و زن نمی‌تواند از این حق استفاده کند:

  • در صورتی‌که مهریه، مؤجل باشد؛ یعنى موعدى براى پرداخت آن بین زن و شوهر قرار داده شده باشد، مانند آن‌ که شرط شود که پس از دو سال مهریه به زن داده شود.
  • در صورتی‌که زن قبل از استفاده از حق حبس و گرفتن مهریه با اختیار خود اقدام به پذیرش وظایف زناشویی کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عدم حضور زوجین برای ثبت طلاق چه عواقبی دارد؟ در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تعلق مهریه با تمکین ارتباط دارد؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

چگونه حرفه‌ای چک بکشیم؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

?