سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه مواردی باعث محروم شدن فرد از ارث میشود؟

?

پس از فوت هر فرد، اموال و دارایی‌های متوفی به وراث او تعلق می‌گیرد؛ مگر در مواردی خاص.

محرومیت از ارث?

زمانی ‌که شخصی فوت می‌کند و از او اموالی به جا می‌ماند، باید این اموال میان ورثه او تقسیم شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه نحوه تقسیم ارث است که مطابق قانون مدنی مشخص شده‌اند. در همین راستا، قانون مدنی از مواردی تحت عنوان موانع ارث نام برده که محرومیت از ارث را به دنبال دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی محروم شدن از ارث می‌پردازیم.

محروم شدن از ارث

مواردی که باعث محروم شدن از ارث می‌شوند؛ عبارتند از:

  • قتل مورث (متوفی): مطابق ماده 880 قانون مدنی، قتل از موانع ارث است بنابراین کسی که مورث خود را عمدا بکشد از ارث او ممنوع می‌شود، اعم از این که قتل مستقیم باشد یا با واسطه، یا خود وارث به تنهایی این کار را کرده باشد یا با شرکت دیگری.
  • لعان: اگر مردی انتساب فرزندی به خودش را انکار کند و به زن خود تهمت زنا بزند، رابطه توارث میان آن‌ها از بین می‌رود؛ یعنی بعد از لعان، زن و شوهر دیگر از هم ارث نمی‌برند. به علاوه اینکه رابطه توارث میان فرزند با پدر نیز قطع می‌شود؛ به عبارتی نه پدر از فرزندی که او را انکار کرده است ارث می‌برد و نه فرزند از پدر ارث خواهد برد. در این شرایط، چنین فرزندی تنها از خویشاوندان مادری خود ارث می‌برد و متقابلا خویشاوندان مادری نیز از او ارث خواهند برد.

محرومیت از ارث?

  • ولادت از زنا: مطابق ماده 884 قانون مدنی فرزند حاصل از زنا از پدر، مادر و اقوام آنان ارث نمی‌برد.
  • جنین: یکی دیگر از موانع ارث جنین است. مطابق ماده 878 قانون مدنی هرگاه در هنگام فوت مورث، جنینی وجود داشته باشد که زنده به دنیا آمدن او موثر در تقسیم ارث باشد و به عبارتی مانع از ارث تمام یا برخی دیگر از ورثه باشد، تقسیم به عمل نمی‌آید تا وضعیت جنین نیز مشخص شود.
  • غایب مفقود الاثر: مطابق ماده 879 قانون مدنی اگر بین وراث، غایب مفقودالاثر باشد، سهم او کنار گذاشته می‌شود تا وضعیت او روشن شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مزایا تنظیم وصیت نامه را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

تقسیم ارث خانه به چه صورت انجام می‌شود؟

در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

ارث فرد مجرد به چه کسی می‌رسد؟

تهیه جهیزیه بر عهده زن است یا شوهر؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

?